#RAZEMALEZDALNIE

A gdy zbiórek nie ma.. może sprawność?
Zapraszamy do zdobywania wybranych przez nas sprawności.
Raz w tygodniu będziemy umieszczać tutaj propozycje dla każdej metodyki. Uwaga – dla najaktywniejszych drużyn nagroda!

Wyrobienie harcerskie

Przedstawiamy propozycje sprawdzające naszą wiedzę z symboliki i historii harcerstwa. Zdobywasz właśnie krzyż harcerski, już dawno temu zapomniałeś po co zawiązałeś węzełek na końcu chusty, a może zawsze zastanawiałeś się kim jest ten cały druh Kamyk? Na pewno jest wiele powodów żeby zdobyć nową sprawność i przy tym dobrze się bawić!

Propozycja dla zuchów

Sprawność zuchowa wilczek
1. Zapytałem/am mamy lub taty w jakie zabawy podwórkowe bawili się w moim wieku. Razem z rodzeństwem lub rodzicami bawiłem/am się w co najmniej dwie z nich.
2. Wymyśliłem/am swój własny szyfr obrazkowy taki jakim mogliby posługiwać się w gromadzie Słoneczek i Wilczków.
Zaszyfrowałem/am tajną wiadomość.
3. Dowiedziałem/am się kim był Aleksander Kamiński i narysowałem/am jego portret.
4. Odszukałem/am informację kiedy powstała pierwsza gromada zuchowa żeńska, a w którym męska i jak się nazywały.

Propozycje dla harcerzy

1. Wie, co oznacza zwyczaj zawiązywania węzełka na chuście.Przestrzega tego zwyczaju.
2. Wie, do jakich organizacji skautowych należy ZHP oraz jakie są ich symbole (lilia i koniczyna). Zaprezentowała / zaprezentował je drużynie (np. w postaci prezentacji multimedialnej lub planszy do harcówki).
3. Poznała / poznał życiorys twórcy skautingu gen. Roberta Baden-Powella. Podczas zbiórki zastępu przedstawiła / przedstawił w dowolnej formie jedną z jego przygód.

1. Zna symbolikę skautowej lilijki i koniczynki, wie, jak wyglądają oraz jaka jest
ich historia.
2. Wie, kiedy powstał skauting i kto go założył.
3. Wie, co oznaczają skróty WOSM i WAGGGS (nauczyła/nauczył się pełnej nazwy
obu organizacji w języku angielskim).
4. Zdobyła / zdobył informacje o organizacji skautowej w wybranym kraju.
Wybrane informacje przedstawiła / przedstawił na zbiórce drużyny

1. Zna historię skautingu − wie, jak powstał skauting i jak rozwinął się w ruch ogólnoświatowy.
2. Wie, na czym polega działanie światowych organizacji skautowych (WOSM i WAGGGS).
3. Zna najważniejsze organizacje skautowe działające w krajach europejskich.
4. Dobrze poznała / poznał wybraną organizację skautową − zna jej historię i współczesną działalność, nawiązała / nawiązał kontakt ze skautami tej organizacji.
5. Samodzielnie przygotowała / przygotował zbiórkę na temat skautingu.

Sprawności społeczne

Propozycje dla harcerzy

1. Estetycznie nakryła / nakrył stół do codziennego posiłku i uroczystego obiadu rodzinnego.
2. Posprzątała / posprzątał kuchnię, umieszczając wszystko na właściwym miejscu.
3. Zabezpieczyła / zabezpieczył przed zepsuciem wędliny, masło, pieczywo, mleko.
4. Odkurzyła / odkurzył mieszkanie, stosując właściwy sprzęt i środki do podłóg,
mebli, dywanów.
5. Przygotowała / przygotował podwieczorek dla członków rodziny, zadbała / zadbał
o właściwy wystrój miejsca spożywania posiłku.
6. Pielęgnowała / pielęgnował kwiaty domowe (podlewanie, przesadzanie).

1. Opiekowała / opiekował się młodszym rodzeństwem lub innym dzieckiem pod nieobecność rodziców, zapewniając bezpieczeństwo i przygotowując posiłki.
2. Pomagała / pomagał rodzicom w organizacji dużego rodzinnego wydarzenia (remont, uroczystość, przeprowadzka).
3. Opiekowała / opiekował się chorym domownikiem lub sąsiadem, podając posiłki i lekarstwa oraz umilając czas.
4. Wyręczyła / wyręczył inną osobę w wykonaniu jakiegoś jej obowiązku

1. Planując swój czas, korzysta z kalendarza i terminarza.
2. Przedstawiła / przedstawił zastępowi różne propozycje aktywnego spędzenia wolnego czasu i zorganizowała / zorganizował wybraną przez zastęp propozycję
wspólnego spędzenia czasu.
3. Przeprowadziła / przeprowadził sondę wśród uczniów klasy lub szkoły na temat
spędzania wolnego czasu, z wynikami sondy zapoznała / zapoznał drużynę.
4. Zna zasady gospodarowania czasem.

1. Zrobiła / zrobił pranie, prawidłowo segregując rzeczy do prania, stosując odpowiednie proszki i płyny.
2. Pod opieką osoby dorosłej umyła / umył okna.
3. Zna środki czystości używane do utrzymania porządku w domu, wie, jak się je
stosuje. Zna domowe sposoby i środki stosowane do czyszczenia, mycia różnych
urządzeń domowych, zabezpieczania przed owadami itp.
4. Nauczyła / nauczył się posługiwać sprzętem gospodarstwa domowego.
5. Zrobiła / zrobił listę zakupów oraz zakupy potrzebne do całodziennego wyżywienia rodziny. Samodzielnie przygotowała / przygotował posiłek dla domowników.

1. Przez kilka dni zajmowała / zajmował się prowadzeniem domu:
▪ utrzymywała / utrzymywał czystość i porządek w mieszkaniu,
▪ przyrządzała / przyrządzał wszystkie posiłki zgodnie z opracowanym przez siebie tygodniowym jadłospisem,
▪ zorganizowała / zorganizował tygodniowe zakupy według wcześniej przygotowanej listy.
2. Zorganizowała / zorganizował uroczystość rodzinną dla kilku osób, przygotowała / przygotował potrawy. Zadbała / zadał o odpowiednią oprawę przyjęcia (muzyka, eleganckie nakrycie, wystrój pokoju).
3. Skompletowała / skompletował lub przejrzała / przejrzał apteczką domową. Po
uzgodnieniu z rodzicami uzupełniła / uzupełnił ewentualne braki.
4. Dokonała / dokonał miesięcznych opłat za mieszkanie, telefon, gaz.
5. Odczytała / odczytał liczniki na wodę i gaz, przygotowała / przygotował dom do dłuższej nieobecności (wyłączenie wody, gazu, zabezpieczenie mieszkania przed
kradzieżą, zalaniem).

Sprawności językowe

Propozycja dla zuchów

Sprawność poliglotka/poliglota
 1. Interesuje się językami obcymi, uczę się jednego z nich.
2. Poprawnie mówię po polsku.
3. Potrafię w trzech różnych językach powiedzieć dziesięć słów mających to samo znaczenie.
4. Prowadzę własny słowniczek.
5. Potrafię powiedzieć wiersz lub zaśpiewać piosenkę w innym języku.
6. Koresponduję z osobą z zagranicy.
7. Wydałem w kilku egzemplarzach i rozprowadziłem wśród znajomych/rodziny „Mini słownik grzeczności” własnego pomysłu w jednym lub kilku obcych językach.
8. Każdemu zuchowi z gromady (o ile to możliwe) podałem odpowiednik jego imienia w języku, którego się uczę.
10. Mówię „dzień dobry” i „do widzenia” w języku każdego z sąsiadów Polski.

Propozycje dla harcerzy

1. Wyraża się poprawnie, nauczyła / nauczył się umiejętnie korzystać ze słowników języka polskiego i poprawnej polszczyzny.
2. Nauczyła / nauczył się podstawowych zwrotów grzecznościowych w językach: angielskim, francuskim, niemieckim, rosyjskim.
3. W wybranym przez siebie języku obcym nauczyła / nauczył się podstawowego słownictwa związanego z harcerstwem (co najmniej 20 słówek).
4. Uczy się systematycznie wybranego języka obcego.
1. Pogłębiła / pogłębił w czasie próby znajomość języka obcego.
2. Przetłumaczyła / przetłumaczył na język polski kilka gier skautowych.
3. Napisała / napisał słowniczek o tematyce harcerskiej, zawierający ok. 100 słówek w języku, którego się uczy.
1. Potrafi porozumieć się w podstawowych sprawach w co najmniej dwóch językach obcych i tłumaczyć rozmowę z wybranego języka.
2. Przetłumaczyła / przetłumaczył artykuły o tematyce skautowej, upowszechniając ich treść w swoim środowisku.
3. Zaoferowała / zaoferował swoją służbę jako tłumacz podczas spotkania skautowego organizowanego przez szczep, hufiec lub chorągiew.
4. Nauczyła / nauczył młodszych kilku zwrotów obcojęzycznych.

Sprawności Komputerowe

Propozycje dla harcerzy

1. Wykonała / wykonał podstawowe czynności na komputerze:
▪ napisała / napisał tekst w edytorze tekstu,
▪ korzystając z arkusza kalkulacyjnego, wykonała / wykonał prostą operację, np. sumowanie komórek,
▪ założyła / założył własną skrzynkę e-mail, napisała / napisał i wysłała / wysłał wiadomość pocztą elektroniczną.
2. Zebrała / zebrał biblioteczkę informatyczną i przygotowała /przygotował do wykorzystania w drużynie.
3. Znalazła / znalazł w Internecie informacje z dziedziny, którą się interesuje.
4. Zainstalowała / zainstalował nowy program komputerowy i skonfigurowała / skonfigurował go do własnych potrzeb.
5. Obsługując komputer, przestrzega zasad higieny pracy.

1. Wskazała / wskazał najciekawsze jej / jego zdaniem strony w Internecie i uzasadniła / uzasadnił swój wybór. Odszukała / odszukał strony zaprzyjaźnionych środowisk harcerskich.
2. Znalazła / znalazł w Internecie potrzebne mu informacje, wykorzystała / wykorzystał je na zbiórce.
3.Posiada adres mailowy w domenie @ zhp.net.pl, przesłała / przesłał i odebrała / odebrał informacje za pomocą poczty elektronicznej, subskrybuje minimum jedną grupę dyskusyjną.
4. Umie znaleźć w sieci potrzebne oprogramowanie, zna rodzaje licencji i stosuje się do nich.

1. Samodzielnie wykonała / wykonał zaawansowane prace graficzne na komputerze i zaprezentowała / zaprezentował je na zbiórce lub w szkole.
2. Swoje umiejętności wykorzystała / wykorzystał, wykonując prace graficzne dla drużyny, szczepu, hufca.
3. Potrafi sprawnie wykonać zaawansowane operacje: skanować i obrabiać grafikę, importować do i eksportować z innych programów, przygotować dokument do druku, wykonywać retusze itp.
4. Nauczyła / nauczył młodszych harcerzy podstaw obsługi programu graficznego.
5. Na zbiórce wytłumaczyła / wytłumaczył zagrożenia wynikające z piractwa komputerowego, zna zasady dotyczące ochrony praw autorskich do grafiki komputerowej.

Sprawności Obywatelskie

Propozycja dla zuchów

Sprawność Biały Orzeł

1.Poznałem legendę o Lechu, Czechu i Rusie
2. Wiem, jakie miasto było pierwszą stolicą polski i potrafię je wskazać na mapie
3. Wiem, jak wygląda i co symbolizuje godło naszego kraju, narysowałem je
4. Znam nazwy zbliżających się świąt majowych
5. Na czas świąt wywiesiłem flagę Polski na moim domu
6. Zrobiłem własny kotylion z papieru lub innego materiału.

Propozycje dla harcerzy

1. Poznała / poznał historię godła i barw narodowych. Wie, co oznaczają i potrafi się wobec nichzachować.
2. Potrafi zaśpiewać hymn państwowy.
3. Odszukała / odszukał na mapie Polski miejsca, które dotąd odwiedziła / odwiedził lub chciałaby / chciałby odwiedzić.
4. Zapoznała / zapoznał się z częścią statutu szkoły, zawierającą prawa i obowiązki ucznia.
5. Poznała / poznał daty polskich świąt narodowych. Wie, na pamiątkę jakich wydarzeń zostały ustanowione. Przygotowała / przygotował z zastępem zbiórkę z okazji jednego z nich.

1. Zapoznała / zapoznał się z najważniejszymi prawami i obowiązkami obywateli Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Wie, na czym polega demokracja. Brała / brał udział w demokratycznym podejmowaniu decyzji.
3. Zgromadziła / zgromadził własną biblioteczkę książek o historii najnowszej Polski. W drużynie, zastępie, klasie przygotowała / przygotował i przeprowadziła / przeprowadził grę o historii
najnowszej kraju.
4. Orientuje się w bieżących wydarzeniach politycznych, gospodarczych i kulturalnych kraju. Zapoznała / zapoznał się z podziałem polskiej sceny politycznej. Dowiedziała / dowiedział się, kto sprawuje najważniejsze funkcje państwowe.

1. Wie, czym są prawa i wolności człowieka. Rozumie pojęcie godności.
2. Wie, jakie dokumenty międzynarodowe ustanawiają podstawowe prawa i wolności człowieka. Przygotowała / przygotował do harcówki / klasy plakat z katalogiem podstawowych praw i wolności człowieka.
3. Wie, jakie organizacje pozarządowe w Polsce podejmują tematykę praw człowieka.
 4. Wie, w których krajach prawa człowieka nadal są łamane. Przygotowała / przygotował wraz z drużyną akcję propagującą prawa człowieka. W tym celu nawiązała / nawiązał współpracę z organizacją zajmującą się tą problematyką.

1. Wie, skąd pochodzi idea praw człowieka oraz jakie wydarzenia miały największy wpływ na ich rozwój. Rozumie, czym są kolejne generacje praw człowieka.
2.Zna najważniejsze dokumenty międzynarodowe dotyczące praw człowieka. Wie, które organizacje międzynarodowe odpowiadają za przestrzeganie praw człowieka.
3. Wybrała / wybrał jedną dziedzinę praw człowieka, którą poznała /poznał szczególnie dokładnie (np. prawa kobiet, prawa dzieci, prawa uchodźców).
4. Przygotowała / przygotował zbiórkę drużyny na temat wybranej grupy i jej praw oraz akcję (w szczepie, hufcu, szkole) na rzecz ochrony tej grupy. W tym celu nawiązała / nawiązał współpracę z Amnesty International lub inną organizacją.
5. Wie, w jakich krajach prawa człowieka są nadal łamane. Przygotowała / przygotował w dowolnej formie prezentację na ten temat, przedstawiła / przedstawił ją na zbiórce drużyny.

Sprawności hobbistyczne

Propozycje dla harcerzy

1. Systematycznie czyta książki. Zgromadziła / zgromadził własną biblioteczkę ulubionych pozycji.
2. Samodzielnie wykonała / wykonał kilka zakładek do swoich książek.
3.Wykonała/ wykonał drobne naprawy introligatorskie kilku książek.

1.Prowadziła / prowadził w czasie próby na sprawność bibliotekę domową.
2.Zorganizowała / zorganizował wieczór literacki dla rodziny lub drużyny.
3.Zorganizowała / zorganizował wymianę książek w drużynie.

1. Zgromadziła / zgromadził własny księgozbiór i prowadzi jego katalog.
2. Wykonała / wykonał ekslibris do biblioteki domowej.
3. Urządziła / urządził w domu lub na zbiórce wieczór wspólnego czytania wybranej książki.
4. Nawiązała / nawiązał kontakt z antykwariatem, poznał sposoby gromadzenia wydawnictw antykwarycznych i przechowywania oraz zabezpieczania starodruków.

Wykonała / wykonał drobne prace: przyszyła/przyszył guziki do koszuli, obrębiła / obrębił chusteczkę, naszyła / naszył łatę na spodnie, zacerowała / zacerował dziurę w swetrze.

Uszyła / uszył ręcznie lub na maszynie drobny przedmiot, np. maseczkę, łapki do garnków, kieszeń na grzebienie w łazience, fartuszek kuchenny, worek na kapcie.

Wyszyła / wyszył swój monogram lub znaczek sprawności na rękawie munduru.

1. Rozróżniła / rozróżnił podstawowe rodzaje tkanin: bawełna, wełna, jedwab, sztuczne tworzywa.
2. Nauczyła / nauczył się szyć na maszynie. Uszyła/uszył według gotowego wykroju spódnicę lub szorty, obrębiła / obrębił obrus, wszyła / wszył suwak, uszyła / uszył poszewkę na poduszkę.
3. Nauczyła / nauczył się konserwować maszynę do szycia.
4. Uszyła / uszył chusty dla drużyny lub zastępu.

1. Zaprezentowała / zaprezentował własny styl ubierania się, szyjąc samodzielnie lub adaptując gotowe ubrania do własnych potrzeb.
2. Uszyła / uszył samodzielnie bluzkę, mundur, szorty lub spodnie, pobierając uprzednio miarę i przygotowując wykrój.
3. Zorganizowała / zorganizował pokaz mody na zbiórce i posługując się aktualnymi żurnalami.
4. Przeprowadziła / przeprowadził w drużynie naukę podstaw szycia.

1. Wykonała / wykonał różne prace: na drutach lub na maszynie dziewiarskiej lub splotła/splótł makramę według własnego wzoru.
2. Przedstawiła / przedstawił na zbiórce zastępu lub drużyny własnoręcznie wykonane prace.
3. Nauczyła / nauczył młodszych wykonania prostych makram.

1. Wymieniła / wymienił kilku polskich i zagranicznych projektantów mody.
2. Czyta w czasopismach i w Internecie artykuły prezentujące aktualne trendy w modzie.
3. Przedstawiła / przedstawił swoje zbiory projektów ubrań i wykrojów.
4. Przedstawiła/przedstawił zaprojektowany samodzielnie strój na zbiórce zastępu lub przed domownikami.

Sprawności artystyczne

Propozycja dla zuchów

Sprawność Śpiewak

1. Umiem zaśpiewać 10 piosenek i pląsów
2. Nauczyłem rodziców lub rodzeństwo jednej nowej piosenki
3. Założyłem swój śpiewnik, zapisuję lub wklejam teksty piosenek
4. Wysłuchałem audycji muzycznej z radia lub telewizji lub koncertu online
5. Potrafię zaśpiewać dźwięki gamy
6. Mam swojego ulubionego wykonawcę, potrafię zaśpiewać jedną z jego piosenek

Propozycje dla harcerzy

1. Przedstawiła / przedstawił prowadzony przez siebie śpiewnik lub swoją płytotekę.
2.Nauczyła / nauczył zastęp lub drużynę kilku tradycyjnych i współczesnych piosenek harcerskich oraz turystycznych.
3. Wymieniła / wymienił swoich ulubionych piosenkarzy, śpiewaków i zespoły, uzasadniając wybór w sposób przekonujący.

1. Nauczyła / nauczył się grać przynajmniej na jednym instrumencie, zagrała / zagrał na nim melodię.
2. Nauczyła / nauczył zastęp lub drużynę piosenki na podstawie zapisu nutowego.
3. Zorganizowała / zorganizował w drużynie naukę piosenek, akompaniując na instrumencie.

1. Zagrała / zagrał kilka melodii na wybranym instrumencie.
2. Scharakteryzowała / scharakteryzował okresy w dziejach polskiej muzyki, wymieniając najsłynniejszych kompozytorów i ich utwory.
3. Zorganizowała / zorganizował wspólne oglądanie drużyny/ zastępu lub domowników koncertu z filharmonii lub opery.

1. Nauczyła / nauczył się wykonywać różnymi technikami rysunki, plakaty i obrazy, loga, napisy (co najmniej pięć rodzajów)
2. Wykonała / wykonał ilustrację do kroniki i plakat reklamowy.
3. Rozpoznała / rozpoznał wskazane dzieła rzeźby i malarstwa polskiego.
4. Wykonała / wykonał ozdobę do harcówki.

1. Wykonała / wykonał różne lalki, np. pacynki, marionetki, kukiełki.
2. Urządziła / urządził scenę i dekoracje dla teatru lalek.
3. Zorganizowała / zorganizował w domu przedstawienie kukiełkowe.
4. Zagrała / zagrał rolę w teatrzyku kukiełkowym, poruszając lalką, lub w teatrzyku cieni.

1. Poznała / poznał legendy, opowieści ludowe i wykorzystała / wykorzystał je w swoich gawędach.
2. Opowiedziała / opowiedział jedną z przeczytanych w czasie próby książek, wzbudzając zainteresowanie słuchaczy losami bohaterów.
3. Opowiedziała / opowiedział „na zamówienie” trzy gawędy: jedną na wskazany temat, drugą na podstawie zaobserwowanego wydarzenia i trzecią dostosowaną do sytuacji, w której się aktualnie znalazła / znalazł.

1. Poznała / poznał budowę aparatu fotograficznego, rodzaje aparatów fotograficznych oraz zasady wykonywania zdjęć.
2. Wykonała / wykonał zdjęcie tematyczne, odpowiednio ustawiając aparat.
3. Przygotowała / przygotował na konkurs lub wystawę w drużynie własny serwis zdjęciowy.

1. Przedstawiła / przedstawił album zdjęć przez siebie wykonanych.
2. Fotografując, stosowała/stosował prawidłowe ustawienie aparatu i oświetlenia.
3. Wykonała / wykonał portret osoby lub zjawiska przyrody.
4. Zorganizowała / zorganizował wystawę fotograficzną online w drużynie prezentując na niej również swoje prace.

Podczas #razemalezdalnie zadania zawierające wymaganie o przedstawienie czegoś na zbiórce bądź przeprowadzania całej zbiórki możemy wykonać online – podczas wirtualnej zbiórki drużyny lub wysyłając materiały do drużynowego.

Sprawności oznaczone jedną gwiazdką (*) są skierowane dla początkujących w danej dziedzinie. Odpowiednie dla harcerek i harcerzy w wieku 10-13 lat. Dwoma gwiazdkami (**) oznaczamy sprawności, które mają poglębić naszą wiedzę w danym temacie, rozwinąć nasza zainteresowania. Moga zdobywać je harcerki i harcerze w wieku 10-13 lat oraz harcerki i harcerze starsi w wieku 13-16 lat. Sprawności oznaczone trzema gwiazdkami (***) zakładają zdobycie rozległej wiedzy i umiejętności z danej dziedziny – wymagają troche więcej samodzielnej pracy oraz organizowania działań, podczas których dzielimy się wiedzą z innymi. Odpowiednie dla harcerek i harcerzy starszych w wieku 13-16 lat.

Dla drużynowych

Interesuje Cię więcej sprawności?
Zajrzyj na:  zhp.pl/stopnie-i-sprawnosci/

.. albo zwróć się bezpośrednio do zespołu programowego.
Chętnie pomożemy!